Election Monitoring of TV-Channels

August 18 — September 18, 2013

In connection to the presidential elections of 2013, CRRC Georgia continues its media

monitoring within the frameworks of the project “Professional Media for Elections”,

funded by the EU-UNDP program. The monitoring will continue from May 15 until

November 15 and will cover the main evening news programs on the Channel One of

the Public Broadcaster, Adjara TV and the following private channels: Rustavi 2, Imedi,

Maestro, Kavkasia and Channel 9, which stopped broadcasting at the end of August.

This report contains the media monitoring results from August 18 until September 18,

inclusive.

Following key findings were identified as the result of monitoring of main evening

news releases on televisions during this monitoring period:

Presidential candidates and their campaigns were actively covered in the main
evening news releases on all the channels (except the Adjara TV). Despite this,
however, the candidates failed to be represented among the top five subjects
according to the allocated time on any of the channels.

Coverage of central news increased on Adjara TV in September. As for the
presidential candidates, their election campaign was covered only if their
activities were taking place in Adjara.

The share of positive coverage of presidential candidates is quite high on all the
channels, which is linked to the active coverage of their campaigns, speeches and
statements.

The number of extensive, analytical and balanced stories increased compared to
the previous monitoring period.

There were cases observed during this monitoring period, when different
channels covered one and the same news from different angles. The viewers

1

CRRC - Election Media Monitoring (August 18 - September 18, 2013)



would get quite dissimilar impression regarding a particular subject or event
depending on which channel’s news release they were watching.

e It is possible to say that in general, there was no clear polarization observed on
the majority of channels during the period from August 18 until September 18,
inclusive. Often the reports broadcasted on various channels expressed moderate
and neutral position towards the covered topics. Positive or negative coverage of
a certain subject depended on the contents of a particular event that was covered.
In this respect it is possible to say that the most bias was observed on Rustavi 2,
in the stories broadcasted during the main news release.

During the period from August 18 until September 18, inclusive, main news releases of
the monitored TV channels covered many topical and important issues in connection to
the events taking place in the country. These were: terminated broadcasting of the
Channel 9 and the related events, candidacy for the CEC chairperson and Zurab
Kharatishvili’s political center, migration of members of the Georgian Dream to the
party Democratic Movement - United Georgia, removal of minaret in the village Chela,
issue of Salome Zurabishvili’s registration at CEC and the events developed about it,
events of Syria and Georgians presently being there, Prime Minister’s press-conference,
President’s trip, issue of the Prime Minister’s resignation, anonymous calls on bombs in
various institution, expensive helicopters purchased by the former authorities, Prime
Minister’s visit to Baltic countries, Vano Merabishvili’s trial, events developed at the
Public Broadcaster, etc.

Activities and campaigns of presidential candidates were also actively covered during
this period. However, according to the allocated time, the presidential candidates are
not found among the top five subjects on any of the channels. The most time, as
compared to other subjects, and also with a big difference, was allocated to the
government on all the channels (except the Adjara TV). Other subjects among the top
five ones were: the Coalition Georgian Dream, the United National Movement, the
President and the Prime Minister.

Channel One of the Public Broadcasters

During the period of August 18 until September 18, inclusive, we could see extensive,
analytical and balanced reports in the main evening news releases of the Channel One
of the Public Broadcaster. Some topics were discussed for several days in the main news

CRRC - Election Media Monitoring (August 18 - September 18, 2013)



releases and were covered in depth. For example, such topics were the events
developed around the Channel 9 and removal of the minaret in Chela village.

However, it should be pointed out that there were also other reports, where the lack of
analytics and in-depth coverage was felt. This trend was especially observed since
September. There were cases when quite important details were missing from some
reports, which were covered on other channels. Despite the balance was often observed
in such cases and opinions of various sides were represented, the stories did not
provide comprehensive information. Such tendency made the news dry and superficial.
We can provide an example of the news broadcasted on September 11 about Davit
Bakradze’s visit in Zugdidi, where some part of the local population met him with a big
artificial phallus placed on a donkey. This detail was neither shown nor mentioned in
the main news release of the Channel One. There were several other incidents in
connection to Davit Bakradze’s meeting with population during subsequent days, but
none of them was shown, either.

Social issues were often covered during this monitoring period. In-depth discussion and
coverage was provided for the topics such as: polluted environment, situation in
prisons, problem of single mothers, problem of schools in villages, etc.

As for the time allocated to the subjects, there is an eye-catching allocation of quite
much time (23%) to the government, as compared to other subjects during this period.
However, it is also noteworthy that the same trend was observed on all the other
channels except Adjara TV. Coverage of President’s activities, his speeches and
statements increased in September. The chart of direct and indirect speech shows that
despite much more time (12%) was allocated to the Prime Minister in total, than to the
President (9%), the share of the President’s direct speech (58%) is clearly exceeding the
share of Bidzina Ivanishvili’s share of direct speech (22%).

Although none of the presidential candidates were found among the top five subjects
based on the time allocated to them, still the time was equally dedicated to them. It
should be pointed out that the reports about the presidential candidates, if not
considering certain exceptions, were very similar to one another with timing, contents
and style.

As for the tone of coverage of presidential candidates, positive tone prevails for all of
them, which is at some extent due to the coverage of their campaign appearances,
statements and direct speeches. The biggest share of positive tone was observed for
Giorgi Margvelashvili (77%) and Davit Bakradze (76 %) among the candidates.

CRRC - Election Media Monitoring (August 18 - September 18, 2013)



Time allocated to the subjects on GPB according to the tone (%)

m Positive Neutral m Negative

Government (2hr 17min) _ 61 -
Prime-Minister (1hr 9min) G 41 [§@

Coalition Georgian Dream (1hr 7min) . 80 I
United National Movement (1hr 4min) § 85 |
President (55min) - 47 '
Giorgi Margvelashvili (24min) 77023
Giorgi Targamadze (21min) -31
Davit Bagradze (20min) |76/ |
Nino Burjanadze (19min) - |
Central Election Commission (17min) I72 |
Salome Zurabishvili (16min) | 89
Shalva Natelashvili (12min) 78
Speaker of the Parliament (8min) |88
Koba Davitashvili (8min) [| |
Nestan Kirtadze (7min) I

Adjara TV

Adjara TV provided more frequent coverage of central news during August 18 -
September 18. There was a good coverage provided for the following topics: closure of
the Channel 9, statements of the Ministry of Foreign Affairs on the issue of Syria, press-
conferences of the Prime Minister. Social topics and regional problems were covered
actively as before. The journalists would go to various structures of the local
government and ask questions about the existing problems. Consequently, the local
population was able to get concrete answers.

However, in some cases the news items were incomplete in main news releases from
the viewpoint of information provided therein. Only the facts were stated and there was
no background of the issue or additional information.

CRRC - Election Media Monitoring (August 18 - September 18, 2013)



Unlike regional issues, there was less coverage of election campaigns of presidential
candidates. They were covered when their activities had to deal with Adjara. As for the
tone of subjects on this channel, in general the share of positive tone was more
prevalent than the negative one. Interestingly enough, less positive coverage was
reported for the United National Movement compared to other subjects, and there was
relatively less negative coverage for the government of Adjara.

Time allocated to the subjects on Ajara TV according to the tone (%)

u Positive Neutral m Negative

68 B
73 B
84 B

64 i

Government (50min)

Coalition Georgian Dream (49min)
United National Movement (35min)
Government of Ajara (34min)
Prime-Minister (26min) 61

President (16min) 401 53 f

Central Election Commission (6min) '70‘

Giorgi Targamadze (4min) . ‘
Giorgi Margvelashvili (3min) .‘
Other Presidential Candidates (3min) tl

Shalva Natelashvili (3min)

Salome Zurabishvili (2min) 100

Speaker of the Parliament (2min) M

Rustavi 2

Informative and balanced news reports were observed in main evening news releases of
Rustavi 2 during this period. However, there was a quite evident special attitude
towards the President. Despite his activities and speeches were quite extensively
covered, and often without shortening them, the reports about the President mostly left
positive impression about him (58% share of positive coverage). Other than the
President, the same trend was observed in case of Davit Bakradze, presidential
candidate of the United National Movement (78% share of positive coverage), and for
the former Prime Minister Vano Merabishvili as well. There were quite extensive and

CRRC - Election Media Monitoring (August 18 - September 18, 2013)



positive stories made about them. It is noteworthy that there were also some cases
when the President was presented with some criticism in the story. For example, Kakha
Kaladze’s follow-up to the President’s statement in Khelvachauri.

On the background of the President and representatives of the former authorities, the
present government and the Prime Minister were often covered in a more negative
context. Despite all the activities of the government were regularly covered - visits, new
initiatives, meetings, etc. - which left positive impression on them, often the overall
impression about the government would be still negative at the end of the program due
to the contents of subsequent news. At some instances a story, which was positive or
neutral at first glance, would finally leave a negative impression about a particular
subject because of the respondents and journalist’s text provided in the story. In some
cases, the same trend was observed in case of Giorgi Margvelashvili, presidential
candidate of the Georgian Dream.

As for other presidential candidates, all of them were regularly covered in main
evening news releases, and none of them was ignored. There was no trend of bias
observed when covering their activities and meetings with voters. Positive share of their
coverage time was quite high, which in most cases was revealed due to the candidates’
campaign, their speeches and direct speech.

CRRC - Election Media Monitoring (August 18 - September 18, 2013)



Time allocated to the subjects on Rustavi 2
according to the tone (%)

u Positive Neutral m Negative
Government (2hr 33min) [NZZNN 55 11
United National Movement (1hr 43min) [i2] 79 -]

Coalition Georgian Dream (1hr 21min) 1250 65 10
Prime-Minister (1hr 17min) [N380 46 |8
President (1hr 9min) N8N 33 §
Giorgi Margvelashvili (37min) -1d
Davit Bagradze (27min) 78024
Salome Zurabishvili (25min) § 88 |

Giorgi Targamadze (23min) [i7002¢
Nino Burjanadze (22min) 6629
Shalva Natelashvili (17min) [6832

Central Election Commission (12min) |89

Speaker of the Parliament (8min) [66
Koba Davitashvili (8min) |64
Nestan Kirtadze (6min) ||

There were some cases observed during this monitoring period, when one and the same
news was covered on various channels from absolutely different angle. A good example
of it is the coverage of one of the topical issues in September, which was related to the
purchase of two French helicopters (Super Puma Plus) by the former authorities;
however, the present government is going to sell them. The story was basically
constructed on the statement of Giorgi Karbelashvili, former deputy minister of
economy. According to him, the previous government was trying for a long time to
purchase these helicopters. It was very important for the country, because of the
helicopters are to be used for military purposes and they have a capacity to cope with
the Russian military ship Mistral. As he stated, the present government tries to sell
them under the influence of the Russian authorities. In a nutshell, the story leaves the
audience with a negative impression about the present authorities, which is going to
sell a significant military asset; and a positive impression about the previous
government, which has left a significant military asset to the country.

The audience, however, would get a negative impression on the former authorities and
the President after watching the news prepared about the same topic on Imedi. The

7
CRRC - Election Media Monitoring (August 18 - September 18, 2013)



news said that it was not reasonable to purchase these helicopters at such an expensive
price (55 million Euros) and that its cabin was arranged in accordance with the
President’s taste. Now the Ministry of Economy was trying to sell them, in order to
purchase more helicopters with that price, which would be more useful for the country.

Imedi

Like other monitoring periods, we again encountered short news reports on Imedi in
August, where the respondents balance was not often observed, and the analytics was
also missing. There were cases when the fact was delivered for a few seconds only,
without any comment. However, starting from the beginning of September, the number
of extensive, analytical and balanced stories increased. The topics were mostly
exhausted and analyzed well. Competent opinions of several sides were discussed
about the given issue. For example, the issue of removal of the minaret in the village
Chela was well covered. However, there was some news that provided only the fact
without any further probing or analysis by the journalist. Consequently, the issue was
not fully discussed and at the end the audience could not get full and exhaustive

information.

There were some cases observed during this monitoring period, when one and the same
news was covered on various channels from absolutely different angle. A good example
of it is the coverage of one of the topical issues in September, which was related to the
purchase of two French helicopters (Super Puma Plus) by the former authorities. The
audience would get negative impression about the former authorities and the President
from the news broadcasted by Imedi. It was mentioned that it was not reasonable to
purchase these helicopters at such an expensive price (55 million Euros) and that its
cabin was arranged in accordance with the President’s taste. Now the Ministry of
Economy was trying to sell them, in order to purchase more helicopters with that price,
which would be more useful for the country.

However, this story was prepared on Rustavi 2 so that it left positive impression about
the former authorities and negative impression for the current one. The story was
constructed on the statements of Giorgi Karbelashvili, former deputy minister of
economy. According to him, the previous government was trying for quite a long time
to purchase these helicopters and it was very important, because these helicopters are to
be used for military purposes and they have a capacity to cope with the Russian
military ship Mistral. As he stated, the present government tries to sell them under the

8
CRRC - Election Media Monitoring (August 18 - September 18, 2013)



influence of the Russian authorities. In a nutshell, the story leaves the audience with a
negative impression about the present authorities, which is going to sell a significant
military asset; and a positive impression about the previous government, which has left
a significant military asset to the country.

As for presidential candidates, almost all the presidential candidates were covered in
equal conditions on Imedi from August 18 until September 18, inclusive. The events
developed around Salome Zurabishvili, as a likely presidential candidate, were actively
covered. As for the coverage tone, the candidates had quite high rate of positive
coverage, which was due to their activities, speeches and statements. Among them,
highest rate of positive coverage was observed for Giorgi Margvelashvili - 87 percent,
which was the highest indicator not only among the presidential candidates, but also
among all the monitoring subjects on Imedi.

Time allocated to the subjects on Imedi according to the tone (%)

u Positive Neutral m Negative
Government (2hr 37min) [IINZSNN 65 =
United National Movement (1hr 14min) . 76 .

Prime-Minister (1hr 11min) 87 40 [
President (59min) 450N 41 [

Coalition Georgian Dream (49min) . 77 I
Giorgi Margvelashvili (21min) -|
Giorgi Targamadze (18min) [7029
Salome Zurabishvili (18min) || 83 |
Davit Baqgradze (15min) |80 |
Nino Burjanadze (13min) [76 |
Central Election Commission (12min) 77|
Shalva Natelashvili (10min) 0 |
Koba Davitashvili (9min) [53
Christian-Democratic Movement (4min) |
Nestan Kirtadze (4min) |

Speaker of the Parliament (4min) ||

Maestro

Maestro reduced the timing of its main evening news releases to 30-40 minutes during
this monitoring period. The news was mostly covered neutrally from August 18 until

9
CRRC - Election Media Monitoring (August 18 - September 18, 2013)



September 18, inclusive. The news reports broadcasted in the news program mostly
provided different opinions about this or that issue and the analytics was also felt in the
stories. Some topics, for example, shutdown of the Channel 9, restoration of Abkhazian
Railway and social topics were covered exhaustively and objectively. However, there
were cases when the news was based only on one source and the audience did not have
an opportunity to hear a different opinion or analysis of an independent expert.

In total, there was no bias to any of the political forces observed on Maestro. The
subjects were quite often presented positively and there was little criticism or negative
coverage during the last month. It was also evident that the United National Movement
had less positive tone than the government, the Prime Minister and the Coalition
Georgian Dream. However, the President was presented positively during 40% of time
allocated to him, thanks to his speeches and activities.

Positive coverage was especially eye-catching in case of the presidential candidates.
Margvelashvili, Bakradze, Natelashvili, Targamadze and others were mostly presented
positively while covering their campaigns. However, the candidate of authorities got
the most time than other candidates.

10
CRRC - Election Media Monitoring (August 18 - September 18, 2013)



Time allocated to the subjects on Maestro according to the tone (%)

u Positive Neutral m Negative
Government (3hr 10min) _ 69 -
Coalition Georgian Dream (1hr 11min) . 76 I
United National Movement (1hr 9min) i 79 )
Prime-Minister (1hr 3min) - 61 l
President (58min) 400 49 fi
Giorgi Margvelashvili (24min) 781 |
Salome Zurabishvili (18min) [ 81
Davit Bagradze (14min) 7§
Central Election Commission (13min) |75|
Giorgi Targamadze (12min) . |
Speaker of the Parliament (8min) |78
Other Presidential Candidates (7min) §9
Shalva Natelashvili (6min) '
Koba Davitashvili (5min) | |

Nino Burjanadze (5min) I

Kavkasia

Kavkasia provided mostly neutral coverage of the news in its main evening news
releases from August 18 until September 18, inclusive. However, often the news reports
were short and did not contain compete information. In addition, there was a lack of
diversity of opinions and analytics. Despite this, some issues, for example the topic of
removal of the minaret in Chela village, was covered quite extensively and
exhaustively, and the balance was observed as well. All the sides were represented.
There was also a follow-up coverage after disassembling the minaret, with evaluations
of the sides.

Kavkasia covered the main campaign activities of presidential candidates, but did not
cover each of their visits in the regions or any other small activity. The biggest attention
was paid to the campaigns of Margvelashvili, Bakradze and Targamadze. Election
campaigns were mostly covered in a positive context. However, it is noteworthy that
the candidate of the authorities had the biggest share of positive coverage compared to
other candidates.

11
CRRC - Election Media Monitoring (August 18 - September 18, 2013)



It is interesting that diverse tones were observed on Kavkasia when looking at the
subject coverage tone. Out of the main subjects, the biggest share of negative coverage
was reported for the Prime Minister and the President. However, these subjects were
also presented positively with a quite high rate as well. There is a noteworthy case of
the United National Movement, to which less share of positive coverage was provided
than to other subjects, and which was mostly presented with neutral tone. Besides, the
share of negative and positive tone observed while covering the subjects, mostly
derived from the comments of respondents.

Time allocated to the subjects on Kavkasia
according to the tone (%)

u Positive Neutral m Negative

Government (2hr 13min) - 67 .

United National Movement (1hr 30min) I 85 .
Prime-Minister (58min) - 52 .
Coalition Georgian Dream (48min) 0 82 ||
President (37min) [40) 43 f§
Giorgi Margvelashvili (13min) [77] |
Davit Bagradze (10min) l ‘
Central Election Commission (10min) |77|
Salome Zurabishvili (10min) |84
Free Georgia (7min) hd
Giorgi Targamadze (7min) FG

Christian-Democratic Movement (6min) bs

Again, technical problems occurred very often on Kavkasia. Besides, there are no name
and position indicated for the respondents shown in the stories, which sometimes
complicated to identify them and caused misunderstanding among the public.

Conclusion

12
CRRC - Election Media Monitoring (August 18 - September 18, 2013)



Based on the findings identified during the period of August 18 - September 18,
inclusive, it is possible to say that now the TV companies are actively covering the
presidential candidates and their campaigns. The news about the presidential
candidates was covered every day on all the channels. Adjara TV was an exception in
this respect, where the time was allocated to candidates only in case if their campaign
took place in Adjara. Despite this, none of the candidates is found among the top five
subjects on any of the channels according to the allocated time.

The monitored TV channels basically covered all the important news in their main news
releases. However, in some cases the channels covered some news from different angle
and with different contexts in accordance to their news policy. This is what happened,
for instance, in case of the events developed around two expensive helicopters
purchased by the former authorities. Besides, there were several cases when the details
of campaigns of Giorgi Margvelashvili or Davit Bakradze were covered differently. In
addition, in some cases a certain channel would not show some important detail in
connection to the event covered in the news, which the audience would be able to see
on other channels. There were slight inaccuracies in the provided information as well.

According to the allocated time, still the government, the President, the Prime Minister,
the Coalition Georgian Dream and the United National Movement remain among the
top five subjects. To sum up, it is possible to say that the majority of channels are not
characterized with bias to any political force during this period. Often the positive or
negative impression about a particular subject derives from the contents of the covered
story. Mostly the news is balanced and neutral, but sometimes this is reflected on the
quality of the news. The news is delivered to the audience in a dry and superficial
manner.

13
CRRC - Election Media Monitoring (August 18 - September 18, 2013)



